توسط: تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۰۷-۲۲ 0 دیدگاه

سال‌هاست که سرمایه‌ گذاری در طلا و سکه به عنوان یکی از روش‌های پرطرفدار حفظ سرمایه و کسب درآمد محسوب می‌شود. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند طلا را به شکل زیورآلات و شمش بخرند و برخی دیگر به دنبال خرید ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام بهار آزادی می‌افتند. یکی از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در طلا و زیرمجموعه‌های آن این است که قیمت آن، هم از نوسانات قیمت دلار و هم از نوسانات قیمت جهانی اونس طلا تاثیر می‌پذیرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، برای محاسبه‌ی قیمت طلا، قیمت اونس جهانی طلا در نرخ ارز در بازار ضرب می‌شود و برای همین سلیقه‌های شخصی تاثیری در آن ندارد. البته میزان عرضه و تقاضا در هر کشور ممکن است باعث تفاوت در قیمت وزن مشخصی از طلا در آن کشور شود. در این مقاله به طور اجمالی به تمامی سوالات موجود در مورد خرید سکه فروش آن پاسخ می دهیم.

1. چگونه می توانم بفهمم که سکه اصلی است یا تقلبی؟

برای تشخیص سکه های اصلی از تقلبی، می توانید از چند روش استفاده کنید. اولین روش، بررسی وزن سکه است. سکه های اصلی باید وزنی معین و استاندارد داشته باشند، در حالی که سکه های تقلبی ممکن است وزنی کمتر یا بیشتر داشته باشند. ( درانتهای این مقاله به طور کامل وزن سکه های موجود در بازار را بررسی می کنیم) همچنین، می توانید با استفاده از لوپ جزئیات کوچک روی سکه را مشاهده کنید. سکه های اصلی، جزئیات دقیق و واضحی دارند در حالی که تقلبی ها ممکن است جزئیات نامعلوم و یا مات باشند. همچنین، می توانید با استفاده از مغناطیس سکه را بررسی کنید. سکه های اصلی عموماً غیرمغناطیسی هستند در حالی که تقلبی ها ممکن است مغناطیسی باشند. در نهایت، می توانید با مراجعه به کارشناسان و خرید سکه ها از منابع قابل اعتماد، از اصالت سکه اطمینان حاصل کنید.

2. منابع معتبر خرید سکه کدامند؟

در خرید و فروش سکه، وجود منابع معتبر و قابل اعتماد بسیار مهم است. برخی از منابع معتبر برای خرید سکه شامل بانک‌ها و صرافی‌ها هستند. بانک‌ها به عنوان مؤسسات مالی قابل اعتماد، خرید و فروش سکه را بر اساس قیمت بازار انجام می‌دهند و اغلب دارای مجوزهای قانونی هستند. همچنین، صرافی‌ها نیز به عنوان مکان‌هایی که در خرید و فروش ارز و سکه فعالیت می‌کنند، معتبر و قابل اعتماد هستند.برخی از طلافروشی ها نیز با داشتن مجوز اتحادیه به خرید و فروش سکه می پردازند. با انتخاب منابع معتبر و طلافروشی های معتبر برای خرید سکه، احتمال تقلب و خسارت‌های مالی را به حداقل می‌رسانیم.

3. چه تفاوتی بین سکه های قدیمی و جدید وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال مهم است که ابتدا با مفاهیم موجود در بازار سکه آشنا شویم.

3.1. سکه بهار آزادی چیست؟

راهنمای خرید سکه،فرق بین سکه بهار آزادی و سکه امامی

به تمامی سکه‌هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم می‌گویند. در اولین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سکه‌های طلا منقش به نام حضرت علی (ع) و عبارت «بانک ملی ایران» در یک‌طرف و تصویر حرم امام رضا (ع) و عبارت «اولین بهار آزادی» در طرف دیگر ضرب شد. در آن زمان سکه ۲.۵ بهار و ۵ بهار هم با همین طرح وجود داشت.

3.2. سکه امامی چیست؟

راهنمای خرید سکه،فرق بین سکه بهار آزادی و سکه امامی

بعد از فوت امام خمینی، سکه‌های یادبودی با تصویر امام ضرب شدند و عبارت «اولین بهار آزادی» هم به «بهار آزادی» تغییر کرد. یعنی کلمه «اوّلین» از آن حذف شد. بعد از آن، به جای بانک ملی، بانک مرکزی متولی ضرب این سکه‌ها شد. این سکه‌ها با نام امامی معروف شدند. به طور کلی، به سکه‌هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه طرح جدید یا سکه‌ی امامی می‌گویند.

3.3. تفاوت سکه بهار آزادی و سکه امامی چیست؟

به تمامی سکه‌هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم می‌گویند.

به سکه‌هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ تاکنون ضرب شده‌اند، سکه طرح جدید یا سکه‌ی امامی می‌گویند.

این دو سکه از نظر وزن و عیار طلا هیچ فرقی با هم ندارند و فقط سال ضرب آنها متفاوت است. هر دو سکه امامی و بهار آزادی عیار ۹۰۰ و وزن ۸.۱۳ گرمی دارند. ولی متاسفانه در بازار طلا سکه های بهار آزادی با قیمت ارزان تری نسبت به سکه های امامی خرید و فروش می شوند.

3.4. عیار و وزن سکه امامی و بهار آزادی

سکه‌های امامی و بهار آزادی از نظر عیار و وزن هیچ تفاوتی با یگدیگر نداشته و در نهایت نبایستی در قیمت آنها تفاوتی وجود داشته باشد. عیار سکه تمام بهار آزادی (اعم از طرح قدیم و جدید)، مطابق با استاندارد بانک مرکزی و معادل ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. اگر از ۲۴ بخواهید بدانید، عیار سکه تمام بهار آزادی (قدیمی و امامی) ۲۱.۶ است که برای اینکه راحت‌تر در دهان بچرخد، می‌گویند عیارش ۲۲ است و وزن سکه امامی و بهار آزادی به شکل زیر است:

  • وزن یک سکه بهار آزادی = یک سکه امامی طرح جدید = ۸ گرم و ۱۳۳ سوت = ۸.۱۳۳ گرم
  • وزن نیم سکه بهار آزادی = ۴ گرم و ۰/۰۶۶ سوت = ۴.۰۶۶ گرم
  • وزن ربع سکه بهار آزادی = ۲ گرم و ۰/۰۳۳ سوت = ۲.۰۳۳ گرم

4. خرید فیزیکی انواع سکه

اگر خرید سکه را به طلا ترجیح می‌دهید، می‌توانید از انواع مختلف سکه مثل ربع، نیم و تمام سکه که در بازار به وفور قابل خرید هستند، استفاده کنید. خرید سکه می‌تواند حتی در کوتاه مدت نیز گزینه‌ی مناسبی برای کسب سود باشد. دقت داشته باشید که در هنگام خرید سکه بانکی خریداری نمایید ؛ سکه هایی که ضرب صرافی باشند معمولا به قیمت پایین تر خرید و فروش می شوند.

البته به این نکته هم توجه کنید که یکی از ویژگی‌های بارز سکه تاثیرپذیری زیاد آن از اخبار و حواشی است و برای همین ممکن است در مدت کمی رشد یا کاهش جهشی داشته باشد.

خرید فیزیکی ربع سکه، نیم سکه و سایر انواع آن نیز همانند خرید فیزیکی طلا ریسک‌های خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن خطر به سرقت رفتن یا گم کردن سکه‌ها است. ضمن اینکه نباید از حباب بالای سکه به‌ویژه ربع سکه غافل شد که به دلیل تقاضای زیاد در بازار شکل می‌گیرد.

فروشگاه دیوراگالری می تواند در زمینه خرید و فروش سکه مشاور رایگان شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید